Page 46-47 - kosciol przemysl blonie

Basic HTML Version

*
45
44 *
Żebra główne pokryto barwnymi formami geometrycznymi używając ko-
lorów żółtych, bordowych, beżowych i delikatnego fioletu. Wydzielone trójkąty
sferyczne sklepienia biegnące wzdłuż linii wschodniej pomalowano w odcieniach
koloru niebieskiego stosując technikę zmieniającego się nasycenia barwy. Mię-
dzy polami sklepień namalowano kompozycje florystyczne łączące się z posta-
ciami aniołków.
Nawa główna i poprzeczna nakryte zostały dachami dwuspadowymi ze ścia-
ną kolankową, prezbiterium trójspadowym, zakrystia i składzik wielopołacio-
wym, a wieża wysokim ostrosłupem o miękkiej linii. Grubość ściany nad grzbie-
tem nawy ulega zmniejszeniu o grubość 1 cegły.
Przeprowadzone prace wystroju wnętrza w latach 2011–12 ujednoliciły cha-
rakterystykę detalu plastycznego świątyni. W efekcie końcowym plastyka kościo-
ła nawiązuje do wnętrz z okresu historyzmu. Powierzchnię sklepień pokryto nie-
biańskim kolorem z licznymi złotymi gwiazdkami.
Wydzielające pola sklepień żeberka wykończono mieniącym się złotemw otu-
linie żółcieni. Gurty sklepienia oraz ostrołukowe przejścia do prezbiterium i ka-
plic otrzymały powtarzające się kompozycje malarskie. Powierzchnię wałeczków
akcentujących przęsła ostrołukowe pokryto motywami geometryczno-roślinnymi,
przedzielonymi wijącą się wstążką w kolorze umbry cieniowaną brązem. Stylizo-
waną winorośl oddano w kolorze jaśminowym i zielono bladym. Płatki kwiatów
zaznaczono w tonacji cynobru na konturze o barwie sieny palonej. Tło wałecz-
ków pokryto kolorem kremowym. Wałeczki opasują geometrycznie rozrysowa-
ne wstęgi w barwach koralowych, kremowo-beżowych i ugrowych. Na pasie łuku
tęczowego w zwieńczeniu jest naniesiona rozetka ze stylizacją florystyczną, po
bokach której występują namalowane wimpergi o kształtach trójliści. Kontury
tych dekoracji wykonano w ciemnym złocie, a tła w niebieskim. Po obu stronach
pasa łuku tęczowego napis w stylizowanym gotyku „AVE MARIA” umieszczono na
rozwijającej się kokardzie, którą podtrzymują aniołowie. Szaty aniołów w kolorze
jasnoniebieskim, zostały oddane w formie nawiązującej do tzw. stylu miękkiego.
Gurty pokryto dekoracjami plastycznymi opartymi na stylizacjach geome-
trycznych i florystycznych. Płaszczyzny gurtów pomalowano w kolorze beżowym.
Elementy te zaakcentowano pasami o barwach koralowych, zielonych, szarojedwa-
bistych i ugrowych. Rytm dekoracji ustanawiają równoramienne krzyżyki trójlist-
ne zielone z brunatnym grzbietem. Ujęte zostały w rozetę liściowo-gwiazdkową
o szarojedwabistym tle. Kontur rozetki podkreślono białą linią. Wpolach pomiędzy
krzyżykami przedstawiono motyw florystyczny nawiązujący do znaku nieskończo-
ności. Zwinięte wystylizowane liście dębu w kolorach bladozielonych, płowych,
złocistożółtych złączono ortogonalną
koralową spinką z żółtym kwiatem
czterolistnym. Motyw ten na szaro-
jedwabistym tle o kształtach wstę-
gi, otoczono białą kreską o kształcie
półrozetek.
Posadzki wykonane zostały
z płyt granitowych w kolorze grafi-
towo-stalowym. Wpasie środkowym
wydzielonymczarnymi płytkami uło-
żono posadzkę na wzór domina do-
dając płytki w kolorze czerwonego
brązu.
Napis „AVE MARIA” nad
wejściem do prezbiterium
Grafika posadzki kościelnej